Strona Instytutu

Zdjęcia portu







Grafiki pochodzą ze strony lotnictwo.net oraz portu Szczytno: www.airport.szczytno.pl
Kategorie: Wszystkie | Dlaczego? | Koncepcja | Z prasy
RSS
niedziela, 09 kwietnia 2006
Słupsk. Co dalej z lotniskiem?

Dziennik Bałtycki, Piątek, 17 lutego 2006r.

 

- Tylko decyzja Rady Miejskiej o przystąpieniu do działań dzieli lotnisko w Redzikowie od powstania - uważa prezes Zarządu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy Włodzimierz Machczyński. Co będzie dalej? Prezes portu lotniczego czeka na decyzję i inicjatywę radnych.

 

W styczniu pisaliśmy o tym, że lotniskiem wojskowym w Redzikowie interesuje się Zarząd Portów Lotniczych w Gdańsku Rębiechowie. To ogromny projekt, który z Pomorza i Słupska mógłby uczynić turystyczną i gospodarczą oazę.

Według tych planów, lotnisko w Redzikowie miałoby być jednym z trzech lotnisk wykorzystywanych do przewozów pasażerskich na Pomorzu. Pozostałymi miałyby być Gdynia Babie Doły i Malbork. W sprawę zaangażował się Urząd Marszałkowski i Zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

- Podstawą do tego, aby cokolwiek się ruszyło i by rozpoczęły się działanie jest biznesplan - uważa Machczyński. - To oczywiście ogromny wydatek finansowy, ale opłacalny. Musi być jednak wola Rady Miejskiej w Słupsku. Wtedy jesteśmy w stanie pomóc Słupskowi ożywić port.

Jak twierdzi prezes Rębiechowa, zniszczenie lotniska w Redzikowie byłoby zbrodnią, bo pas startowy jest w stanie przyjmować samoloty pasażerskie i prywatne awionetki. Co na to radni?

- Jak najbardziej będziemy lobbować, bo jestem zwolennikiem powstania lotniska - mówi Tomasz Rosiński, niezależny radny. - Jest potrzebne jak psu miska, czyli niezbędne. Szansa na jego powstanie jest spora, ale trzeba czekać aż się zmienią władze w mieście.

W podobnym tonie wypowiada się Krzysztof Sirant, szef klubu SLD: - Zrobimy wszystko, aby ta uchwała powstała, wszystkimi siłami będziemy dążyć do tego, aby lotnisko powstało. Projekt uchwały w tej sprawie przedstawimy na marcowej sesji.

Sprawdzimy, czy radni rzeczywiście zainteresują się lotniskiem?

01:04, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
"Trzeba ożywić lotniska"
 (Dziennik Bałtycki 17 sierpnia 2005)

Rozwój komunikacji lotniczej jest niezbędny....    

czytaj: http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/147.html

01:01, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Czy powstanie Port Lotniczy Słupsk Pomorze Int.?



czytaj:

http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/168.html

00:58, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
"Chcemy lądowiska, nie pastwiska"

wg (Głos Pomorza 18 października 2005)

Czy premier powstrzyma degradację lotniska...          

Czytaj:

http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/196.html

00:50, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »

"Będzie jednak pastwisko" (Głos Słupski 12 grudnia 2005)

Agencja Mienia Wojskowego tnie koszty, czyli...

Czytaj:

http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/258.html

Czytaj:

http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/132.html

00:47, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Tekst o możliwości ożywienia lotniska

"Latanie ze Słupska"  (Głos Pomorza 5 maja 2005)

Szansa na port lotniczy w Redzikowie...  

Kolejny tekst:

w dużym rozmiarze: http://slupsk.ug.gov.pl/test/gazety/333.html

00:44, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Parametry lotniska w Redzikowie
Parametry lotniska:
54 28' 44''N
017 06' 27''E

Elewacja/Elevation 65 m

RWY
09 - 27 / B / C / 2200 X 60 / 085° - 265° GEO
09 - 27 / T / G / 2000 X 200 / 085° - 265° GEO
Częstotliwości:
Słupsk Port/Słupsk Info: 124.500
wg dlapilota.pl
00:38, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Kod portu wg IATA to OSP

Strona internetowa o skrótowych kodach portów lotniczych wg IATA podaje że kod naszego portu to OSP.

por:

http://www.world-airport-codes.com/poland/redzikowo-6967.html

00:33, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Fotografia z roku 2003- samolot rządowy w naszym porcie

Foto z portali lotnictwo.net, Samolot rządowy Jakowlew w porcie Redzikowo

Fot. Antonow w porcie Redzikowo

00:27, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
Szansa w NATO?

06.05.2005

 Przywrócić lotnisko w Polsce północnej do funkcji sprzed rozformowania (…) - tak brzmi fragment komunikatu dowództwa polskich sił powietrznych, do jakiego udało się dotrzeć „Dziennikowi”. Mowa o lotnisku w Redzikowie, które rozformowano w 1999 roku. W wyniku tego pracę straciło 300 pracowników cywilnych i 600 zawodowych wojskowych. Do dziś też toczą się, na razie jałowe spory, jak je wykorzystać cywilnie (były koncepcje lotniska cargo, dla awionetek). Tymczasem w ubiegłym tygodniu nastąpił w sprawie nieoczekiwany zwrot - pojawiła się szansa na reaktywację lotniska, na którym znajduje się obecnie jedynie jednostka radiolokacyjna.

 

Rozmowa na ten temat miała przebiegać w sztabie sił powietrznych naszej armii. Naszych informacji jednak nikt nie chce potwierdzić oficjalnie. Jeden ze słupskich wysokich oficerów, związanych z lotnictwem zapewnił nas jednak, że plany odnowienia funkcji strategicznego lotniska zapasowego dla sił NATO są jak najbardziej poważne. Redzikowo miałoby pozostać w wojskowych rękach i służyć jako lotnisko zapasowe dla sił NATO.

- To jedyne miejsce w Polsce najbardziej wysunięte na północ, gdzie mogą lądować samoloty wojskowe - mówi nasz informator. - Poza tym w pobliżu znajduje się poligon w Wicku Morskim, który jest wykorzystywany przez wojska NATO, które wynajmują go do swoich ćwiczeń. Dowództwo w końcu poszło po rozum do głowy i zobaczyło, że popełniło błąd, zwalniając ludzi i zamykając lotnisko. Nawet włoskie wojska, które ćwiczyły na poligonie w Wicku, były zbulwersowane, bo nie mogły skorzystać z transportu powietrznego, choć pod bokiem poligonu jest Redzikowo.

Jak dowiedział się "Dziennik" dowódca Sił Powietrznych kraju zakazał Agencji Mienia Wojskowego sprzedaży i podziału lotniska w Redzikowie. Tę informację potwierdza poseł SLD Jan Sieńko, członek komisji Obrony Narodowej. - Ten teren ma mieć przeznaczenie lotnicze. Zapis o tym znajdzie się prawdopodobnie w przygotowywanym programie obronności na lata 2005-2010.

 

Strategia zwycięży?

 

- Jesteśmy po to, aby zabezpieczyć przeloty w powietrzu - twierdzi major Władysław Wadas, dowódca batalionu radiolokacyjnego w Redzikowie. - Dowództwo SIł Powietrznych nie informowało nas jak na razie o możliwości reaktywowania bazy lotniczej. Poza tym nie ma z czego jej utworzyć od nowa. Wszystkie urządzenia trafiły do Malborka. U nas stawia się jedynie maszt telefonii komórkowej

 

Po Malborku

 

Tymczasem właśnie kwestia Malborka może okazać się dla Redzikowa korzystna. Dlaczego? Stratedzy oraz znawcy rzemiosła wojskowego powołują się na informacje o wycelowanych w lotnisko w Malborku rakietach bojowych zza wschodniej granicy.

- Każdy, kto ukończył Akademię Lotniczą, wie, że tak jest - mówi jeden ze słupskich pilotów. - Te rakiety nie mają szansy dotrzeć do lotniska w Redzikowie, bo jest za daleko. Dlatego MON chce odbudować to, co zniszczył. Poza tym loty bojowe z lotnisk z województwa mazowieckiego nie mogą być przeprowadzane nad Redzikowem i poligonem w Wicku Morskim, bo zwyczajnie zabraknie pilotom paliwa na powrót do domu. Tutaj byłaby możliwość zatankowania i bezproblemowego powrotu do bazy.

 

Poradzą?

 

Członek sejmowej Komisji Obrony narodowej, Jan Sieńko potwierdza, że plany rozmieszczenia rakiet są znane polskiemu wojsku.

- Plany znamy i wiemy, że są wycelowane w Malbork - mówi Sieńko. - Redzikowo jest dalej, więc to jest argument. W przyszłym tygodniu resort MON zbiera się i będzie radzić w jaki sposób tę kwestię rozwiązać. Przywrócenie Redzikowa do poprzedniej funkcji jest jak najbardziej brane pod uwagę. Plany dotyczące tej operacji mają znaleźć się w opracowywanej właśnie strategii obronności naszego państwa.

Kolejnym argumentem za reaktywacją jest poligon w Wicku, a właściwie europejskie armie, które wynajmują obiekt do swoich manewrów.

 

Po prostu potrzebne

 

Przykładem jest ostatnia wizyta Włochów, którzy cały sprzęt dostarczyli drogą morską i lądową.

- Kiedy dowiedzieli się będąc na miesjcu, że jest tutaj lotnisko, to wpadli wręcz we wściekłość - twierdzą oficerowie z poligonu. - NIe mieściło im się w głowie, że jeden z najlepszych poligonów morskich na świecie jest „taki nieużyteczny”, a lotnisko zamknięte i popada w ruinę.

Tych wszystkich rewelacji nie potwierdza jednak rzecznik prasowy Sił Powietrznych mjr. Maciej Woźniak.

- Nic na temat takich rozmów mi nie wiadomo.

Coś jednak jest na rzeczy. Jak wynika z informacji „Dziennika”, Agencja Mienia Wojskowego w Bydgoszczy, która przejęła zarządzanie lotniskiem, na razie nie wystawiła go na sprzedaż. Dlaczego? Właśnie z powodu zakazu, jaki wypłynął z Ministerstwa Obrony Narodowej.

 

Za rok?

 

Kiedy w takim razie lotnisko mogłoby zostać uruchomione na nowo? Być może jest to kwestia najbliższego roku. Jedno jest pewne, w przypadku przenosin bazy myśliwskiej z Malborka do Redzikowa, Ministerstwo Obrony Narodowej poniesie niewyobrażalne koszty ponownego jej uruchomienia. Dlaczego? Ponieważ cala infrastruktura i zaplecze techniczne trafiły do Malborka.

Znacznie tańsze i bardziej prawdopodobne w krótkim czasie, byłoby otwarcie Redzikowa jako NATO-wskiego lotniska zapasowego.

 

Lotem koszącym

Lotnisko w Redzikowie rozwiązano w 1999 roku. Wtedy rozformowano

tutejszy pułk lotnictwa myśliwskiego, a pracę straciło 300 pracowników cywilnych i 600 zawodowych wojskowych. Jedna z koncepcji zagospodarowania terenu wiązała się ze stworzeniem tutaj bazy lotniczej przystosowanej do działań w ramach NATO. Dowództwo polskich wojsk lotniczych rozważało przeniesienie na Pomorze Środkowe bazy z Malborka i ulokowanie tu 28 samolotów MIG 29, które chciał przekazać rząd Niemiec. Inna koncepcja mówiła o utworzeniu lotniska pasażerskiego lub cargo. Jednak samorządy Słupska ani gmin ościennych nie zdecydowały się jak na razie na ostateczny wariant

 

wg  Dziennik Bałtycki

00:21, lubuskielotnisko , Z prasy
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2